Frågor & svar



  • 1.Allmänt
  • Vad är UbiGo?
    admin16-07-2018

    UbiGo är ett flexibelt abonnemang på resande, som löser vardagens alla resebehov och gör livet enklare för storstadshushåll. I abonnemanget finns kollektivtrafik, pool- och hyrbil, taxi och cykel efter behov. Allt nås i en app som även innehåller en lättanvänd multimodal reseplanerare. Abonnemanget är gemensamt för alla i hushållet.

  • Hur gör jag när jag ska resa?
    admin16-07-2018

    I UbiGo-appen anger du vart du ska åka och får förslag på hur snabbt det går med olika färdsätt och hur mycket det kostar av ditt abonnemang. Du kan också se vilka möjligheter som finns i närheten, eller helt enkelt bara boka en bil eller ladda ner en dygnsbiljett för SL om du redan bestämt dig.

  • Behöver jag inte ha egen bil längre nu?
    admin16-07-2018

    Nej, det behöver du inte. De tjänster som finns i UbiGo - kollektivtrafik, taxi, hyrbil, fast- och flytande bilpool och lånecyklar - täcker alla dina tidigare bilbehov – enklare och billigare!

  • Vilka är UbiGos leverantörer för kollektivtrafik, taxi, hyrbil, bilpool och lånecyklar?
    admin16-07-2018

    SL, TaxiKurir/Sverigetaxi/TopCab genom Cabonline, Hertz hyrbilar, DriveNow bilpool och Citybikes.

  • Vad innebär det att vara bland de 200 första hushållen?
    admin16-07-2018

    Vi vill skapa en så bra tjänst som möjligt och behöver därför förstå hur du som kund uppfattar tjänsten och vad vi kan förbättra. Vi vill också förstå om vi bidrar till förändring av sätt att resa. De första hushållen får möjlighet att hjälpa oss med detta, genom att t ex svara på frågor i enkäter, mäta resvanor i en app, eller kanske ses på något möte.

  • Kan alla bli kunder till UbiGo?
    admin16-07-2018

    Nej, man behöver bo i en del av Stockholm som har bra kollektivtrafik och där det finns ett underlag för en kommersiell fast bilpool, vilket brukar vara samma sak.

  • Varför kan inte jag bli kund?
    admin16-07-2018

    UbiGo innehåller tillgång till kollektivtrafik, pool- och hyrbil, taxi och cykel. En viktig del är kollektivtrafiken och bor du för långt ifrån en plats med bra förbindelser blir det inte en fullgod tjänst.

  • När kommer UbiGo till mig?
    admin16-07-2018

    Vi kanske redan finns där du bor! Anmäl ditt intresse på ubigo.me så håller vi dig uppdaterad.

  • Hur blir jag kund hos UbiGo?
    admin16-07-2018

    Intresserade kunder registrerar sig på webbplatsen ubigo.me. De kunder som möter urvalskriterierna kontaktas, erbjuds att registrera sig och skapa sina abonnemang.

  • När drar UbiGo igång, i Stockholm?
    admin16-07-2018

    De första betalande hushållen är igång 1 september

  • Kommer UbiGo att finnas där jag bor?
    admin16-07-2018

    Ja, om du har tillgång till bra kollektivtrafik. När du får tillgång till fast bilpool beror på när vår partner kan få tillgång till parkeringsplatser i ditt område.

  • Jag är inte bilist, är inte detta något för mig?
    admin16-07-2018

    Jo, absolut! Vi vänder oss förvisso till bilägare, men även till andra som har behov av smidig, enkel, pålitlig och prisvärd mobilitet.

  • Kan jag använda UbiGo i flera städer?
    admin16-07-2018

    Nej, inte än, men förhoppningsvis snart…

  • Vad är UbiGos marginal?
    admin16-07-2018

    Den är låg. Räknar man bort IT-kostnader, support, riskhantering, administration etc blir det inte så mycket kvar.
    Hela mobilitetsmarknaden lider av låga och ibland negativa marginaler och ska man föra ihop flera tjänster till en tjänst som vi gör, måste man generera värde även för leverantörerna. Då räcker det inte med att bygga en multimodal reseplanerare. Vi skapar en ny marknad för oss alla genom att göra det enkelt att klara sig utan egen bil och istället konsumera mobilitetstjänster. Vi jobbar bara med den bästa leverantören för varje resetjänst. Tillsammans kan vi då även utveckla den samlade tjänsten i vår ”bubbla” så att den blir ännu bättre. Vi behöver också ha många kunder för att sprida de fasta kostnaderna på fler. Så, bygg inte en sådan här tjänst om du inte vet vad du gör…

  • Min granne har UbiGo, kan jag få det?
    admin16-07-2018

    Ja, absolut. Gå in på ubigo.me och anmäl ditt intresse.

  • Varför behövs det så många olika leverantörer i er app?
    admin16-07-2018

    Därför att resebehoven är så många och olika. Vi har satt ihop ett abonnemang på resande som löser vardagens alla behov och gör livet enklare för storstadshushållen.

  • Vad bidrar era olika leverantörer med? Varför behövs just de?
    admin16-07-2018

    SL
    Till och från jobbet, träningen eller kanske konserten. Varje dag reser närmare 800 000 personer med kollektivtrafiken, med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor. De flesta av resorna görs med kollektivtrafiken, det är ryggraden i vårt erbjudande.

    Hertz
    Ibland behövs bil några dagar för den lite längre resan – kanske skidåkning med familjen över helgen. Då passar hyrbil perfekt.

    Fast Bilpool
    Dags att veckohandla på ICA Maxi eller ta barnen till hockey-träningen? Då behövs en bil nära din bostad, som du både hämtar och återlämnar där. Då är en Fast Bilpool perfekt…
    Här har vi inget avtal klart med partner än, men snart…
    Drivenow
    Fick du just ett brådskande ärende? Hoppa in i närmaste Drivenow-bil och på bara några minuter rullar du på vägarna. Drivenow passar bra när du ska från en plats till en annan inom Stockholm och vill köra själv. Med DriveNows friflytande bilpool slipper du allt krångel med bränsle, parkering, bilskatt och försäkring. En bil som bara kostar när du använder den helt enkelt!

    TaxiKurir, Sverigetaxi och TOPCAB från Cabonline
    Klev du just av tåget med sovande barn? Blev benen trötta efter god mat och dryck på krogen? För mycket bagage och ont om tid? Ibland är taxi perfekt.
    TaxiKurir, Sverigetaxi och Top Cab, som hör till Cabonline, utför över 20 miljoner resor per år. Cabonlines ledande teknik gör det möjligt att blixtsnabbt hitta den perfekta matchningen för dina taxibehov.

    City Bikes
    Njut av Stockholm, låna en cykel. Med City Bikes kan du cykla genom stan från april till oktober.
    City Bikes har drygt 140 cykelstationer. Du väljer själv i vilken av cykelstationerna du vill låna och lämna tillbaka cykeln.

    City Bikes, vars avtal med Stockholm Stad löper ut 31/10, är en tillfällig lösning för våra kunder med cykelbehov säsongen 2018.

    Fluidtime

    Det som gör det möjligt att söka resor, boka biljetter och hämta biljetter, liksom ha koll på abonnemanget, är en teknisk plattform och app från den österrikiska företaget Fluidtime. Ubigo har arbetat nära utvecklarna för att ta fram deras system som vi även kommer att erbjuda lokala mobilitetsoperatörer i andra städer. Det betyder att du på sikt kanske kan använda ditt UbiGo-abonnemang när du besöker Köpenhamn, Wien eller Bordeaux…

  • 2.Abonnemang, faktura och användaruppgifter
  • Vad händer när vi har ‘slut’ på våra biltimmar?
    admin16-07-2018

    Ingen fara, bokningar registreras fortsatt och saldo går att se i Mina Sidor / Konto, överskjutande timmar debiteras i efterhand på samma sätt som att timmar ‘över’ kan användas kommande månad.

  • Är det möjligt att ta ut någon typ av kvitto som visar priset när man gör en resa med Ubigo, till exempel för en reseräkning?
    admin16-07-2018

    För att skapa ett kvitto rekommenderar vi följande:

    Gå till ”mina sidor” där hittar du all historik över ditt resande under fliken ”alla resor”. Gör en skärmdump/print screen på dina resor och visa detta tillsammans med din faktura. Förhoppningsvis räcker detta som underlag i de flesta fall.

  • Hur gör jag om jag vill ändra mitt abonnemang?
    admin16-07-2018
  • Kan man se hur mycket olika personer i hushållet åkt och med vad?
    admin16-07-2018

    I menyn som finns under Mina sidor i appen går det att trycka på Alla resor. Där finns alla avropade resor listade, sorterade på kollektivtrafik, bilpool, hyrbil, och taxi. Cykel finns inte med. Där går också att se datum och tid för alla resor samt person som beställt resan. Under fliken Konto kan du se hur hushållet ligger till i förhållande till abonnemanget, det vill säga hur många klipp har i abonnemanget och vad som finns kvar i saldot denna månad. På fakturan finns information om abonnemanget, det vill säga omfattning och pris för kollektivtrafik respektive bil. Från och med decemberfakturan finns också tillköpen i form av extra dagar kollektivtrafik och extra timmar bil, liksom eventuell självriskreducering och -eliminering (enbart på nyttjade timmar) och taxiresor.

  • Går det bra att ha ett UbiGo-konto på flera mobiler?
    admin16-07-2018

    Ja, eftersom appen egentligen är en webbtjänst, kan du logga in från vilken dator, telefon eller platta som helst och nå ditt konto.

    Det går däremot inte att flera personer delar på samma konto. Kontot är personligt och är kopplat till ett hushålls abonnemang.

  • Vad menas med flexibelt abonnemang?
    admin16-07-2018

    Det som inte används en månad kan sparas, det är lätt att lägga till om det tar slut och det finns ingen bindningstid.

  • Vad innehåller ett abonnemang?
    admin16-07-2018

    I abonnemanget finns kollektivtrafik, pool- och hyrbil, taxi och cykel. Månatligen faktureras nästa månads dagar med kollektivtrafiken, timmar med bil (hyrbil och bilpool) och cykel och föregående månads taxi.

  • Hur vet jag hur stort abonnemang jag, eller hushållet, ska ha?
    admin16-07-2018

    Ni uppskattar hur många dygn i kollektivtrafiken och hur många timmar och dagar med bil ni tror ni behöver per månad enligt en enkel prislista. Det är inte så noga att gissa helt rätt eftersom ingenting försvinner i slutet av månaden och det är enkelt att ändra storleken varje månad.

  • Hur betalar jag för UbiGo?
    admin16-07-2018

    I slutet på månaden skickar vi en faktura på den kommande månadens abonnemang, plus ev tillköp på förra månaden som t ex taxiresor, uppgraderingar, extra SL-dygn eller bil-timmar.

  • Hur får jag koll på mitt abonnemang?
    admin16-07-2018

    På ”mina sidor” finns alla aktuella och gamla bokningar. Är du ansvarig för hushållskontot hanterar du även abonnemanget i appen.

  • Vad menar ni med hushåll, vem kan vara med i ett hushåll?
    admin16-07-2018

    Ägaren till hushållets abonnemang definierar hushållet, genom att bjuda in de personer som han eller hon vill ta betalningsansvar för.

  • Hur får jag tag i hushållets konto?
    admin16-07-2018

    Du får en inbjudan från ägaren till hushållets abonnemang.

  • Hur många kan åka samtidigt?
    admin16-07-2018

    Hushållet har ett abonnemang, men alla i hushållet har varsin app kopplad till abonnemanget och kan åka oberoende av varandra, samtidigt, eller hur de vill.

  • Kan jag låna ut kortet/telefonen till min granne?
    admin16-07-2018

    Det är ingen bra idé, eftersom du som användare, och ägaren till abonnemanget, har godkänt alla avtal som berör tjänsten och dess användande. Du ansvarar som användare för alla bokningar som görs och den som står för abonnemanget är betalningsansvarig för allt som används.

  • 3.Appen och övrig teknik
  • Varför används Facebook eller Google till att logga in?
    admin16-07-2018

    UbiGo har kvalitet i fokus och förtroende är mycket viktigt, därav är personlig integritet ett grundförutsättning.

    UbiGo har valt att börja tjänsteutvecklingen med etablerade aktörer som har mycket stora resurser och även de är beroende att att upprätthålla kvalite, förtroende och personlig integritet. Exempelvis  tillhandahålls hyrbilar från Hertz, dvs UbiGo startar och driver inte hyrbilsverksamhet i sig. Google och Facebook tillhandahåller inloggningssäkerhet (inte bara för UbiGo utan med etablerat förtroende för hundratusentals applikationer och i relation till många miljoner användare). För UbiGo betyder det att lösenordshantering och autentifiering inte behöver byggas upp som en egen funktion utan det tillhandahålls av antingen Goggle eller Facebook (baserat på det val som görs av den enskilde UbiGo kunden.

    UbiGo vet aldrig lösenordet utan endast vilken användaridentitet som kunden väljer för att koppla till sina UbiGo tjänster). Över tiden kommer UbiGo att lägga till ytterligare login möjligheter, precis som ytterligare reseleverantörer och premieringsleverantörer tillkommer.

    Information skickas/hämtas INTE till Facebook vänner. Att Facebook tar upp detta vid första inloggningen följer pga att det är minsta kravet från Facebook, dvs det krävs att att möjligheten ska kunna finnas. Detta med antagandet att Facebook vill möjliggöra tjänsteutveckling där vänner kan interagera (läs: socialt nätverk). Facebook sätter alltså ett minikrav på applikationer som erbjuder Facebook login (såsom UbiGo). UbiGo fokuerar dock inte direkt interaktion mellan användare, däremot kan användare interagera tex via UbiGo’s Facebook grupp – den är dock inte kopplad till UbiGo applikationen.

    Till sist kan tilläggas att eftersom användare önskar enkelhet undviks, tack vare Facebook eller Google, även att en majoritet av UbiGo kunder behöver skapa ‘ytterligare ett användarnamn och lösenord att hålla reda på’.

  • Vilka kombinationer av webläsare, operativsystem, mobiltelefoner eller dator fungerar bäst?
    admin16-07-2018
  • Varför blir skärmen vit när jag försöker logga in på mitt ubigokonto i mobilen?
    admin16-07-2018

    Det kan bero på att din mobil känner av en annan mejladress och automatiskt försöker logga in med den. Prova att ”rensa historiken” + ”radera cookies och data” i mobilen. Prova sedan igen att logga in.

  • Vem har gjort appen?
    admin16-07-2018

    Det som gör det möjligt att söka resor, boka biljetter och hämta biljetter, liksom ha koll på abonnemanget, är en teknisk plattform och app från den österrikiska företaget Fluidtime.

  • Kan jag ladda ner appen?
    admin16-07-2018

    Ja, den finns på Appstore och Google Play, men för att kunna utnyttja tjänsterna måste du vara kund. Anmäl ditt intresse på ubigo.me

  • Hur individuell är appen?
    admin16-07-2018

    Tjänsten nås via en app och den är individuellt kopplad till hushållets abonnemang. De som har tillgång till appen, ropar av resor från abonnemanget.

  • Vad menas med en multimodal reseplanerare?
    admin16-07-2018

    Det är en reseplanerare som föreslår alternativ för din resa och kombinerar olika färdsätt på bästa sätt. UbiGo-appen har en sådan, så att du lätt får reda på alternativ för din resa, hur lång tid de tar och vad de kostar (av ditt abonnemang). Sedan väljer du bara med ett klick och reser…

  • 4.Om något oförutsett inträffar
  • Hur fungerar resegarantin under testet?
    admin16-07-2018

    Om du har avropat en resa med kollektivtrafik och det visar sig att du kommer att bli mer än 20 minuter sen på grund av att kollektivtrafiken inte fungerar som den ska, kan du använda dig av resegarantin. I appen gör du så här:

    • Under Aktuella biljetter/resor, klicka på resegaranti
    • Fyll i vilken hållplats du befinner dig på och vilken du ska till, vilken linje du skulle åkt med (den försenade).
    • När du får en bekräftelse att du begärt garantiresa, måste du klicka på ”Boka Taxi…” Du hamnar då i TaxiKurirs app för onlinebokningar.
    • OBS! Du måste vara inloggad i TaxiKurirs app för att kunna boka. Första gången du använder appen loggar du in med samma e-postadress som du använder för att logga in på UbiGo och det tillfälliga lösenord du fått av UbiGo-­teamet. Vi rekommenderar att du byter ut det tillfälliga lösenordet.
    • När du är inloggad så behöver du ange adresserna en gång till, eftersom UbiGo appen tyvärr inte är integrerad med TaxiKurirs app.
    • Du betalar inte ombord på taxin, och eftersom vi loggat att det är en garantiresa, kommer den heller inte att dyka upp på din faktura.
  • Vad händer om jag blir av med min telefon?
    admin16-07-2018

    Du spärrar simkortet. När du har skaffat en ny telefon kan du ladda ner appen igen och logga in på Ubigo.

    Om du har ropat av en biljett så finns den kvar i molnet och går att komma åt på vilken mobiltelefon eller dator som helst. Den är även kopplad till ditt personnummer, så ingen annan kan resa med den.

  • Vad gör jag om det är något fel på bilen?
    admin16-07-2018

    Kontaktar respektive leverantör direkt. Kontaktinformation och telefonnummer för detta finns i bilarna.

  • Hur fungerar resegarantin?
    admin16-07-2018

    Om du har avropat en resa med kollektivtrafik och det visar sig att du kommer att bli mer än 20 minuter sen på grund av att kollektivtrafiken inte fungerar som den ska, kan du använda dig av resegarantin. I appen gör du så här:

  • Vem är ansvarig för min resa när det skiter sig?
    admin16-07-2018

    Normalt vänder du dig till kundtjänsten på UbiGo, tillgänglig 24/7, men om bilen du hyrt går sönder när du använder den, ringer du det journummer som finns i bilen.

  • 5.Priser och rabatter
  • När ska jag välja vad, hyrbil eller poolbil?
    admin16-07-2018

    Det beror lite på. Generellt kan man säga att poolbil är billigast inom staden och hyrbil är billigare vid längre sträckor. Poolbil är optimal för några timmar och några mil, både vad gäller prismodell, närhet och enkelhet. Hyrbil är optimal för flera dagar och många mil, då det även är värt att ta sig till Centralen för att hämta bilen. Vid längre hyror (5 dygn eller mer) blir hyrbil 30-50 procent billigare.

    Här är en jämförelse över de kostnadstillägg som blir vid helgbokning med olika sträckor, utöver de 18 klipp som helg kostar.

    TILLÄGGSKOSTNADER                 Sträcka (mil)

    20

    25

    30

    35

    Poolbil 

    58 kr

    203 kr

    348 kr

    493 kr

    Hyrbil 

    168 kr

    210 kr

    252 kr

    294 kr

    Poolbil: 18 mil ingår i helgbokningen. Mil utöver kostar 29:-/mil

    Hyrbil: Kostnad för bränsle tillkommer här beräknat enligt – 0,6 liter/mil och bränslekostnad 14:-/liter

  • Vad kostar det per klipp/timma när man gör ett tillköp?
    admin16-07-2018

    Det beror på vilket abonnemang du har. Ett extra klipp kostar lika mycket som styckpriset på den nivå du abonnerar på.

  • Går det att betala en resa för någon annan, eller köpa två biljetter med samma konto?
    admin16-07-2018

    Nej, det går inte att betala för någon annans resa. Biljetten är kopplad till dig personligen och det går inte att avropa flera biljetter samtidigt.

  • Vad kostar det?
    admin16-07-2018

    Det beror på hur stort behovet är för hushållet, men det alltid billigare än egen bil – och enklare!

    Det är inte dyrare än att plocka ihop allt själv.

    På webben finns en kostnadsjämförelse.

  • Blir det billigare om man är en tidig kund?
    admin16-07-2018

    Nej, det blir det inte. Det är viktigt för utvärderingarna att även de första kunderna betalar som vanligt.

  • Är detta bara för de rika i innerstan?
    admin16-07-2018

    Nej, det är för alla som har tillgång till kollektivtrafik och kanske tycker bilägande är krångligt och dyrt.

  • Blir det billigare med UbiGo, eller vad är poängen?
    admin16-07-2018

    Ja, det blir billigare än att äga egen bil. Det blir inte dyrare än att plocka ihop de ingående tjänsterna själv.
    Poängen är att det blir enklare.

  • Kan jag lägga in mina månadskort?
    admin16-07-2018

    Nej, och vi erbjuder heller inga individuella månadskort. Och varför skulle ni använda månadskort? Ni räknar ut ungefär hur många dygn ni tillsammans i hushållet kommer att utnyttja kollektivtrafiken och väljer en lämplig nivå – utan risk eftersom ni kan spara det ni inte använder och kan byta nivå varje månad. Priset per dygn motsvarar dessutom ungefär vad du skulle få om du tar priset för ett månadskort och delar med de antal dagar man normalt använder ett månadskort.

  • 6.Resa med bil
  • Jag är redan kund hos DriveNow, hur påverkar detta mig?
    admin16-07-2018

    Du kommer fortfarande vara registrerad hos DriveNow, men istället för att betala direkt med kreditkort, kommer kostnaden på din samlingsfaktura hos UbiGo.

  • 7.Resa med taxi
  • Går det inte att boka taxi för fler än 4 personer via appen?
    admin16-07-2018

    Nej, i dagsläget går inte detta, men det går att ringa och boka taxi.

  • Måste man själv åka med taxin?
    admin16-07-2018

    I vissa fall går det bra att inte åka med.

    Om du vill betala via faktura måste du beställa taxi via appen. Då går det bra att boka en taxi, verifiera sitt konto med taxichauffören, och sedan skicka iväg folk med bilen utan att åka med själv. Det går även bra att beställa en taxi för att hämta någon annan, men då måste den som blir hämtad veta namnet på den som beställt taxin så att chauffören vet att hen plockar upp rätt person. Man ska vara medveten om att någon annan skulle kunna kapa din taxi i detta fall, dock blir du aldrig debiterad mer än vad bokningen mot fastpris visade.

  • 8.Resa med kollektivtrafik
  • Vad gör jag med mitt nuvarande SL-kort om jag blir UbiGo-kund?
    admin16-07-2018

    Om du har månadskort kan du använda det så länge det gäller och sedan utöka antalet dygn i abonnemanget. Har du ett reskassekort kan du använda upp det eller spara det så länge.

  • Vaddå dygn på SL, 00-04.30?
    admin16-07-2018

    Ett Kollektivtrafikdygn slutar i och med att nattrafiken tar slut vilket sker mitt i natten. Så är det i de flesta städer. Det betyder att en dygnsbiljett du laddar ner fem över tolv på natten faktiskt gäller 28,5 timmar, men att en biljett du laddar ner fem i tolv på natten gäller 4,5 timmar.

  • Någon sa att man faktiskt måste ha ett kort också – stämmer det?
    admin16-07-2018

    Ja och nej. SL:s mobilbiljetter har precis börjat användas och under hösten kommer vi kunna integrera dem i appen. Fram till att det är klart och testat behöver man ett ”passerkort” för att komma förbi spärrarna och ombord på bussarna.
    Alla i hushållet får varsitt UbiGo-kort (i grunden ett Access-kort), men ska ändå ladda ner en dygnsbiljett i appen de dagar man åker med SL.
    Vi är mycket tacksamma att SL på detta sätt gjort det möjligt att komma igång utan att all teknik är på plats och tror inte att det kommer upplevas som besvärligt.
    Kortet kommer du också att kunna använda för att ta ut en Citybike. Vi räknar med att vi kan göra oss av med korten före julafton och att det nya lånecykelsystemet som staden handlat upp inte kräver kort heller.

  • 9.Resa med cykel
  • Hur lång är cykelsäsongen?
    admin17-07-2018

    Citybikes håller igång verksamheten till 31/10.

  • 10.Piloten
  • Varför säger ni ibland att det är en pilot?
    admin16-07-2018

    Lanseringen av UbiGo i Stockholm har blivit möjlig genom bland annat EU-projektet CiViTAS Eccentric där Stockholms stad samordnar stockholmsdelen. I ett av delprojekten ingår att testa och etablera en mobilitetstjänst och det är UbiGos jobb.
    SL/TF är inte officiell part i Eccentric, men har skrivit ett samarbetsavtal med Stockholms Stad och UbiGo och dessutom ett leveransavtal för ett första år. Efter ungefär ett halvår görs en utvärdering och visar den på samma positiva effekter för hushållen, leverantörerna och staden som i Göteborgspiloten är vi beredda att erbjuda UbiGo till alla stockholmare och även företag.
    Så ja, man kan se det som en pilot eller en lansering med ett antal milstolpar.
    En av de största utmaningarna med tjänster som UbiGo är hur man paketerar en skattesubventionerad, offentlig tjänst som kollektivtrafiken med kommersiella tjänster. Vi tror vi har hittat en avtalsmodell som är intäktsneutral, transparent och garanterar en rättvis prissättning – och inte minst en tjänst som är flexibel nog att nå de kunder som kollektivtrafiken (och de andra tjänsterna) har svårt att nå på egen hand. Att verifiera den modellen är en viktig del av pilotfasen och för spridningen till andra städer.

  • Hur länge pågår piloten?
    admin16-07-2018

    En utvärdering görs efter ungefär 6 månader, men vi hoppas att de första kunderna vill fortsätta att vara bollplank även efter det.

  • Vad händer när piloten är slut?
    admin16-07-2018

    Allt fortsätter som vanligt, ingenting kommer stängas av – piloten innebär bara att de första kunderna följs särskilt noga.

  • Vad är det för undersökningar man ska vara del av, som tidig kund?
    admin16-07-2018

    För att lära oss mer om hur denna typ av tjänster påverkar hur man reser ingår det datainsamling av hur du reser vid två tillfällen. Det vi vill förstå är hur tjänsten påverkar resandet på gruppnivå, vi är inte intresserade av att titta specifikt på hur du eller ditt hushåll reser.
    Datainsamlingen av hur man reser görs med appen TRavelVU som är ett modernt sätt att samla in resedagböcker. Den analyserar GPS-punkter från din mobil och visar dig ett förslag på hur du rest under dagen. Du granskar detta och ändrar om det behövs. Därefter markerar du att dagen är rätt. I de två datainsamlingarna skulle vi vilja ha data från dig under två veckor vardera. Svårare än så är det inte!